Hipsteröity maailma
December 5th, 2023
Tällä erää asteen vanhempaa kliksuseikkailua, Daedalic Entertainmentin The Whispered World vuodelta 2009. Muistan jotenkin hämärästi kuulleeni jotain tästä jo pelin julkaisun aikaan, luultavasti hienojen graffojen vuoksi. Bundleista ja alennuksista oli vahingossa lipsahtanut Steamiini sekä tavallinen että erikoisversio, joten ei muuta kuin seikkailemaan. Tai sitten ei, sillä jostain syystä hiiri ei liikkunut ollenkaan koko ruudun tilassa. Ongelma saattaa olla korjattu spesiaalimmassa editiossa, mutta onneksi ikkunoituna hiiri suostuu toimimaan. Asetuksen voi käydä käsin puukottamassa täältä:
~/.steam/debian-installation/steamapps/common/Whispered World/config.ini
Päähenkilö on surumielinen klovni Sadwick, jonka tehtäväksi (tietysti) lankeaa maailman pelastaminen. Ohjailu tapahtuu odotetusti hiirellä: vasemmalla liikutaan ja vuorovaikutetaan esineiden/hahmojen kanssa, kun taas oikealla napilla saa näytille inventaarion. Ihan hirmuisen sujuvaksi en käyttöliittymää kehuisi, mutta ei se ysärin pahimpien hiiriyritelmien kuoppaankaan lankea. Tervetulleena helpotuksena – jonka keksin tosin ihan liian myöhään – välilyöntiä painamalla kuvasta näkee suoraan aktiiviset elementit. Sadwickin mukana kulkee Spot-niminen ihmetoukka, jonka erikoiskykyjä pääsee käyttämään yläkulmasta, kunhan ensin asian puolivahingossa huomaa.
Tarina on laaja ja vie Sadwickiä mystisestä paikasta toiseen. “Lukujen” välillä inventaario jollakin aasinsillalla aina nollautuu, joten tarpeellisia romuja saa ruveta haalimaan tasaisin väliajoin tyhjästä. Päätös ei ole sikäli huono, että kauan sitten poimimatta jäänyt esine ei tärvää etenemistä myöhemmässä vaiheessa peliä. Aikanaan huomiota herättäneet grafiikat näyttävät edelleen hienoilta, vaikka niiden resoluutio ja kuvasuhde ei enää olekaan ajanmukainen. Musiikki on sekin ammattimaisesti tehtyä ja tunnelmallista. Ääninäyttely sen sijaan ei aina oikein vakuuta; erityisesti Sadwickin pitkät sössöttävät pulinat alkavat välillä suorastaan ärsyttää.
The Whispered Worldin pahin kompastuskivi on valitettavasti sen vanhakantainen pelisuunnittelu. Löin itse hanskat tiskiin jo varhaisessa vaiheessa ja rupesin kaivelemaan vinkkejä läpipeluuohjeesta. Osa pulmista edustaa vanhojen point-and-clickien huonointa antia: kaikkea pitää klikata ja kokeilla, jolloin ratkaisu löytyy lähinnä pelkän puurtamisen eikä nokkelan ratkomisen seurauksena. Aina ei riitä edes raaka voima, kun joku yhdistelmä jäi kokeilematta tai tuli seisottua väärässä paikassa. Haastetta siis riittää, mutta se ei ole ihan oikeanlaista. Huomasin, että tämän henkinen jatko-osa, 3D-seikkailu Silence, sattuu sekin olemaan jo kokoelmissa, joten se lähtenee testiin lähipäivinä.
Kommentin kirjoitus
You must be logged in to post a comment.
RSS feed for comments on this post.